Felsökning

Fiberprojektet
2024-02-03

Designed by Taki Sweden AB, Copyright 2012

Copyright 2011, 2012, 2013
Taki Sweden AB

All rights reserved

Felsökning.

Tre vanliga problem och åtgärder

Den här beskrivningen kan du ladda ner som pdf-fil här

Kan vara bra att ha på datorn om du inte kommer ut på nätet

1. Det fungerar inte.

2. Jag får inte full hastighet enligt Bredbandskollen.

3. Omstart - s. k.  Norsk Reset.

4. Vart ringer jag för att få hjälp?

Du ska ringa till supporten hos din tjänsteleverantör, d vs Tele2, AllTele, Bahnhof etc.
Uppge att du har fast bredband via stadsnät.

Om felet inte avhjälps direkt, så lämna inte supporten utan att få ett ärendenummer för din felanmälan.
Supporten ställer normalt ett stort antal frågor och har du ett ärendenummer kanske du slipper att bli utfrågad om igen om du skulle behöva ringa tillbaks. Dessutom har du “kvitto” på att felet verkligen blivit registrerat.

Låt dig inte bollas fram och tillbaka mellan olika instanser. Det är de som ska lösa problemen och även ta kontakt med andra instanser.

Det är något som trasslar:

Börja med att kolla på mediaomvandlaren:

1. Den ska ha ström in från nätadaptern. Kolla att lampan längst till höger (PWR) lyser grönt.

XG6746(1)

2. Förutom strömmatningen ska det finnas två kablar med ethernet kontakter anslutna på nederkanten av apparaten.

Sam_2708 600px

LAN1

LAN3

WAN

LAN2

Observera att det vänstra uttaget (WAN) används inte. (Den ligger parallellt med fiberanslutningen).

Kabeln i LAN1 uttaget ska gå till den trådlösa routern (internet för datorer).

Kabeln i LAN2 uttaget ska gå till TV-boxen.

LAN3 uttaget används inte av Tele2 utrustningarna.
(Andra leverantörer kan ev koppla sin telefonidosa här.)

3. Se till att router och TV-box är kopplade till andra ändan av resp kabel, och att de är påslagna.
Det kan ta någon minut för apparaterna att gå igång om du precis kopplat  på dem.

När det hela stabiliserat sig ska lamporna på mediaomvandlaren se ut så här:

Sam_2707 600px

Gult eller grönt

Fladdr gult

Fladdr gult

Fladdret betyder
att aktivitet pågår

Grönt

5. Om WAN-lampan inte lyser så har du inte kontakt med fjärrnätverket via fibern. Mediaomvandlaren kan vara felkonfigurerad eller trasig. Eller avbrott i fibernätet. Du kan inte göra något åt det själv. Kontakta Stadsnätet.

4. Om PWR-lampan inte lyser så kolla att du har ström i uttaget och att strömkontakten sitter i  ordentligt.

6. Om LAN1- eller LAN2-lampan inte lyser så har du inte kontakt mellan mediaomvandlaren och routern resp TV-boxen. Kolla igen att enheterna är påslagna. Kolla därefter att kontakterna i båda ändarna är ordentligt intryckta och verkar ok. Ibland kan det vara knepigt få dem att göra kontakt. Du kan också prova med en annan ethernet-sladd mellan enheterna.

9. Norsk Reset?
Det kan löna sig att pröva den urgamla metoden “Norsk Reset”:
Detta är en något mera drastisk variant av punkt 8.

Den går till så att man stänger av alla enheterna (inkl dator och TV-box) genom att göra dem strömlösa.

Efter någon minut startar man en efter en genom att koppla in strömmen.
Börja med mediaomvandlaren. Vänta tills den kommit igång igen (tar en stund) och WAN-lampan lyser. Sen startar man TV-boxen och därefter routern. Ge dem några minuter vardera att komma igång igen, det tar en liten stund för dem att hitta ip-adresser och uppkopplingar.
Har du tur så är felet därefter avhjälpt.
Det är inte jag som hittat på namnet på metoden. Det var faktiskt en norsk ingenjör som döpte den.

 

Om du fortfarande har problem, så hänger det fortsatta arbetet på vilken enhet som trasslar. Kontakta supporten hos din tjänsteleverantör t ex Tele2.
När du kontaktar supporten så glöm inte att du har en “fast förbindelse” via fibernät, när du knappar in vilken support du ska till. Annars händer det att får åka rundtur mellan olika supporter och det kan fresta på tålamodet..

 

Du kan även titta i bruksanvisningarna för resp enhet. Du hittar dem här.  

Man kan t ex kolla att enheterna är anslutna till nätet genom att titta på vilka IP-adresser de har tilldelats. Likaså kan man välja lösenord för WiFi-förbindelsen och mycket annat.
Men det är överkurs i denna felsökningsanvisning.

7. Om lamporna lyser som de ska enligt ovan så är allt ok så långt. Din fiberförbindelse fungerar.


8. Fortfarande ingen kontakt?

Prova med att stänga av routern. Antingen via strömbrytaren eller dra helt enkelt ut nätadadaptern.

Vänta någon eller några minuter.(OBS). Koppla sedan på den igen.

Efter denna manöver behöver du vänta, kanske ända upp till 5 minuter, eftersom enheten behöver ordna upp sitt inre liv igen. Sedan är det bara att prova om din dator och telefon har har fått kontakt .



Jag får inte full hastighet enligt Bredbandskollen!

Bredbandskollen är ett ypperligt och enkelt verktyg för att kolla vad jag får för mina pengar, i form av internethastighet.

Om du mäter och finner att du inte kommer upp den hastighet som betalar för:

1. TV-kanalerna slukar en del av din bandbredd. Koppla bort sladden till TV-boxen och mät igen.

2. Du kanske mäter med en dator ansluten via trådlöst bredband (WiFi). Stäng av Wifi i din router. Anslut din dator via en ethernetkabel av bra kvalitet direkt till bredbandsroutern och mät igen.

3. Kolla att din dator som du mäter med är hyfsat snabb och har minst 100 Mbit/s nätverkskort, helst gigabit-kort.

4. Stäng tillfälligt av virusprogrammet i datorn. Det är inte ovanligt att sådana slöar ner ordentligt. Glöm inte koppla på virusskyddet igen, direkt efter gjord mätning.

Du bör komma upp ganska nära din beställda hastighet med dessa åtgärder. Själva får vi uppmätt hastighet på drygt 90-92 Mbit/s i nerriktningen och 11 Mbit/s upp, vid beställd hastighet 100/10 Mbit/s. Det känner vi oss ganska nöjda med.

5. Som en sista utväg kan du göra mätningen med datorn ansluten direkt till LAN1 porten på mediaomvandlaren. Då har man eliminerat möjligheten att routern är gammal, trött eller felaktigt konfigurerad.
Varning: Som tidigare nämnts är detta en högst riskabel åtgärd.
Det handlar om sekunder snarare än om minuter innan någon brutit sig in din dator och lagt in skadlig kod, om du inte har datorns inre brandvägg aktiverad på rätt sätt när du gör det här..

 


Den här beskrivningen kan du ladda ner som pdf-fil här

Kan vara bra att ha på datorn om du inte kommer ut på nätet

Start  - Fiber  - Om fiberprojektet  - Tjänster  - Abonnemang  - Teknisk info  - Manual-Bruksanv  - Installationstips  - Felsökning  - Kontakt  - Forts